SUN. SALT. SEA. SURF.

S.M.A.R.T.

Publicerad 2013-02-06 14:08:00 i How to, what to, when to?,

Lapoint är verkligen ett camp fullt av resurser! En av killarna som är här på semester visade sig studera idrottspsykologi och var snäll nog att sätta sig ner med mig och lägga upp en mall för hur man utvecklar mål och strategi. Det är också lite det som gör denna underbloggen viktig eftersom att den gör mina mål och min process öppen för alla. Med andra ord får jag äta upp det med soppslev om jag inte kan stå för vad jag skriver.
 
I stort sett så finns det ett sammandrag av tekniker som är vettiga att använda och här är axplocket av det vi kom fram till är passande för mig.
 
Utveckla tre typer av mål:
*Resultatmål - Vad är målet med processen? Ska jag vinna SM i surf?
*Prestationsmål- Fokus på den egna prestationen. Vad är målet för min egen prestation? Vad vill jag kunna?
*Processmål - Vad behöver jag lära mig, eller förbättra, för att nå målet för min egen prestation?
 
Dessutom bör dessa målen gärna höra ihop med det begrepp som kallas SMART. Till exempel skulle jag kunna välja målsättningen att surfa fem dagar i veckan.
 
Specific - målet är begränsat och specifikt. Att ha kul är ett exempel på ett icke specifikt mål.
Measurable - jag kan lätt mäta om jag uppnådde målet eller ej, surfade jag verkligen 5 dagar?
Attainable - är målet åtkomligt och uppnåbart? Det är ju svårt att uppnå om jag inte har havet i närheten till exempel. 
Realistic - är målet realistiskt? Fine att det går att uppnå, men är det verkligen realistiskt att jag kan genomföra det? Ärligt talat?
Time-bound - I veckan gör det lätt för mig att tidsbegränsa min prestation och mitt mål. 
 
Så med denna guld värda information ska jag sätta mig ner och rannsaka mig själv och vad mina mål faktiskt är med surfet och detta året jag har framför mig. Ska bli fantastiskt spännande att följa min egen process och se om jag verkligen klarar att gå för mina mål och hålla motivationen uppe! 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela